ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ ΕΝ ΜΕΣΩ ΘΕΡΟΥΣ, σπάνια συμβαίνει να βλέπουμε και μάλιστα σε τέτοια ένταση. Η μόνη περίπτωση είναι όταν έχουν προκηρυχθεί ή όταν διαφαίνονται εκλογές στον ορίζοντα.
Συζητώντας με νεαρό αλλά εξέχων και έμπειρο στέλεχος εταιρείας δημοσκοπήσεων (που δεν θέλησε να αποκαλυφθεί η ταυτότητά του) μαθαίνουμε τα εξής ενδιαφέροντα:
Οι παραγγελίες από ΜΜΕ, κόμματα, αλλά και επιχειρηματίες προς τις εταιρείες είναι σχετικά περισσότερες και από πέρυσι που ήταν χρονιά εκλογών. Μιλώντας πάντα για την θερινή περίοδο.
Γιατί τώρα δημοσκοπήσεις
«Τα ΜΜΕ τις παραγγέλνουν γιατί θέλουν να προλειάνουν το έδαφος για το Φθινόπωρο, δημιουργώντας κλίμα στα κομματικά γραφεία και στην κοινή γνώμη. Τα κόμματα ευλόγως γιατί θέλουν να δουν «αν τους βγαίνουν τα κουκιά» και προς πια κατεύθυνση και οι επιχειρηματίες -κι εδώ είναι το ωραίον- όχι ντε και καλά για να κατέβουν στον πολιτικό στίβο, αλλά για να προσδιορίσουν τις μελλοντικές τους κινήσεις. Δηλαδή, να το πούμε απλά, να δουν που θα «ποντάρουν» και δεν αναφέρομαι οπωσδήποτε στους τωρινούς σχηματισμούς ή στα πρόσωπα. Ερευνούν την «πολιτική αγορά» μετ’ επιτάσεως γιατί θα βόλευε να δημιουργηθεί ένας «τρίτος πόλος«, ρυθμιστής ανάμεσα στα δύο μεγάλα κόμματα.».
«Κι επειδή ορόσημο για τις εξελίξεις δεν θα είναι (άσχετα αν τελικά θα ευδοκιμήσει κάτι το Φθινόπωρο ή την Άνοιξη) ο Σεπτέμβριος ή ο Οκτώβριος, αλλά ο Αύγουστος, όσο κι αν αυτό φαίνεται για την ελληνική πραγματικότητα εντελώς παράδοξο.».
Ο στόχος… αγιάζει τα μέσα
«Το κυριότερο στις δημοσκοπήσεις που έχουν παραγγελθεί ή εκτελούνται είναι η κατάρτιση των ερωτηματολογίων. Η οποία γίνεται με σαφή προσδιορισμό, όχι πια στο πιο κόμμα θα κάνει κυβέρνηση, αλλά στο τι περιθώριο συνεργασιών υπάρχει και με ποιους συνδυασμούς, στο αν το πολιτικό σκηνικό «χωράει» τρίτο πόλο, ποιά πολιτικά εν ενεργεία και ποια παροπλισμένα πρόσωπα, αλλά και ποιοί επιχειρηματίες θα μπορούσαν να διαδραματίσουν παρεμβατικό ρόλο στα πολιτικά πράγματα.
Ναι μεν αλλά σε… «Βγενόπουλους»
«Πρόσφατο ερωτηματολόγιο γνωστής εταιρείας…», μας λέει ο συνομιλητής μας, «…που κυκλοφόρησε μέσω e-mail σε πολλούς αποδέκτες και θέτει ευθέως τα ερωτήματα για δύο γνωστά πρόσωπα του τύπου και της επιχειρηματικής ζωής (Γιάννα Αγγελοπούλου και Ανδρέας Βγενόπουλος, συμπληρώνουμε εμείς) δεν έχει άμεση σχέση με αυτούς τους δύο. Όμως τα μέχρι τώρα συμπεράσματα από μια πρώτη επεξεργασία της έρευνας όπως έχει διαρρεύσει, δείχνουν ότι οι πολίτες θα έδιναν την ευκαιρία σε κάποιον που θεωρούν ότι είναι «φτασμένος» και δεν έχει ανάγκη «μαύρο χρήμα» να βρεθεί στο προσκήνιο.».
«Παρ’ όλα αυτά…», τονίζει, «…ένα τέτοιο εγχείρημα δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται επειδή τα «φρέσκα» πρόσωπα πρέπει να δείξουν τι μπορούν να κάνουν στην πράξη για τον ψηφοφόρο και όχι για την πάρτη τους. Κι αυτό θέλει χρόνο και αρκετά δείγματα γραφής»
ΚΚΕ και ΣΥΝ… δημοσκοπούνται
«Στην «πιάτσα» γίνονται πολλές έρευνες. Μυστικές ή καλύτερα μη δημοσιεύσιμες έρευνες που κυρίως κάνουν τα δύο μεγάλα κόμματα. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και τα μικρότερα δεν παραγγέλνουν σφυγομετρήσεις. Π.χ.: Έρευνα διενεργεί το ΚΚΕ για να δει την απήχηση που έχει στην κοινή γνώμη η ιστορία με τις καταγγελίες του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ, καθώς και η άρνησή του να δεχτεί εκ των προτέρων έλεγχο στα οικονομικά του (για την ιστορία μας λέει ότι τα πρώτα στοιχεία δεν είναι τόσο θετικά όσο θα τα ήθελαν στον Περισσό) ή ο ΣΥΝ για να μετρήσει τα υπέρ και τα κατά της συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ, αλλά στα ερωτήματα βάζει μέσα και τη ΝΔ και το ΚΚΕ.».
Οι συνδυασμοί της πρόθεσης
«Οι «διασημότεροι» συνδυασμοί είναι αυτοί μεταξύ ΠΑΣΟΚ – ΣΥΡΙΖΑ (με συντριπτικές θετικές απαντήσεις από ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ και πολύ λιγότερο από αυτούς του ΣΥΡΙΖΑ), ΝΔ – ΛΑΟΣ, αλλά βρίσκει έδαφος που συνεχώς μεγαλώνει ο συνδυασμός ΝΔ – ΠΑΣΟΚ (υπερτερούν ελαφρώς όσοι δήλωσαν ότι ψήφισαν το 2007 ΝΔ, ενώ, το σημαντικό στοιχείο είναι ότι έπονται στην προτίμηση αυτού του συνδυασμού όσοι δηλώνουν αναποφάσιστοι για το τι θα ψηφίσουν αν γίνονταν τώρα εκλογές). Επίσης ενδιαφέρον παρουσιάζει η προτίμηση της σύμπραξης ΝΔ – ΚΚΕ, που αποτελεί μετρήσιμο δείγμα, με περίπου ίδια ποσοστά σε αυτούς που δηλώνουν ότι ψήφισαν ΝΔ και ΚΚΕ στις προηγούμενες εθνικές εκλογές».
«Οι δημοσκοπήσεις κατευθύνουν τον κόσμο…»
«Γεγονός είναι ότι οι δημοσκοπήσεις πλέον αποτελούν όχι απλά μια «φωτογραφία» της πολιτικής στιγμής, αλλά ένα σημαντικό «εργαλείο» στα χέρια όσων θέλουν να χειραγωγήσουν ή να στρέψουν την ψυχολογία των πολιτών σε λύσεις που οι ίδιοι θεωρούν καλύτερες για την ενίσχυση ή την προαγωγή δικών τους συμφερόντων.».
«Θα δεις στο προσεχές διάστημα, «λύσεις», συνδυασμούς, εισχωρήσεις και προβλέψεις που μερικές θα αγγίζουν τα όρια της πολιτικής φαντασίας. Αλλά μην παραξενευτείς αν στο τέλος η φαντασία αντικαταστήσει την πραγματικότητα…»
«Όμως μην παραξενευθείς αν δεις και πάλι, όποτε κι ας έχουμε εθνικές εκλογές, τον «δικομματισμό» να αντέχει, με φθορές μεν, αλλά να αντέχει… Τα πράγματα είναι φοβερά ρευστά. Και η γνώμη του κόσμου εξαιρετικά ευμετάβλητη ή «πλαστή» κατά τη διενέργεια των μετρήσεων, με αποτέλεσμα να γίνεται πλασματική».
Η παραπάνω συνομιλία δεν είναι συνέντευξη. Είναι μια ελεύθερη συνομιλία με φιλικό μας διευθυντικό στέλεχος εταιρείας δημοσκοπήσεων, που ναι μεν συμφώνησε να δημοσιευθούν ορισμένα γενικά στοιχεία από όσα μας αποκάλυψε στην κουβέντα μας, περισσότερο όμως σαν μια γενική άποψη για τοτι συζητά σήμερα η «πιάτσα» των δημοσκόπων, αλλά όχι τόσα όσα να εκτεθεί ο ίδιος.
Ελπίζω πολύ σύντομα να τον πέισω να μας αποκαλύψει και άλλα πιο «ζουμερά» πράγματα, με νούμερα και στοιχεία.
δολeros
[…] δημοσκόπος μάς αποκαλύπτει: «γιατί θερινές δημοσκοπήσ… Όμως μην παραξενευθείς αν δεις και πάλι, όποτε κι ας έχουμε εθνικές εκλογές, τον “δικομματισμό” να αντέχει, με φθορές μεν, αλλά να αντέχει… Τα πράγματα είναι φοβερά ρευστά. Και η γνώμη του κόσμου εξαιρετικά ευμετάβλητη ή “πλαστή” κατά τη διενέργεια των μετρήσεων, με αποτέλεσμα να γίνεται πλασματική (0 votes, average: 0 out of 5)You need to be a registered member to rate this post. Loading … […]
[…] Από τον ΔΟΛερό […]